توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

گلایه شهروندان از کمبود فضای استقرار خودرو در خیابان‌های کوهسنگی و احمدآباد مشهد

  • کد خبر: ۱۴۴۱۱۰
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
گلایه شهروندان از کمبود فضای استقرار خودرو در خیابان‌های کوهسنگی و احمدآباد مشهد
در هر ساعت از روز که وارد یکی از خیابان‌های محل استقرار مراکز درمانی نظیر بولوار احمدآباد یا کوهسنگی شوید محال است که به راحتی جای پارک نصیبتان شود. دو بولوار و شریان اصلی در هسته مرکزی شهر به دلیل استقرار چند بیمارستان بزرگ، قائم و ۱۷ شهریور و بیمارستان امید، مراجعان زیادی را در دل خود جای داده است.

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز، در اغلب ساعت‌های روز در این دو بولوار با تراکم خودرو‌ها و ترافیک نیمه سنگین مواجه خواهید شد و مردمی را مشاهده می‌کنید که سوار بر خودرو‌ها حیران جایی برای پارک خودرو خود هستند که در برخی موارد هم به دلیل نبود جای پارک راه بندانی به وسعت چند ده متر ایجاد می‌کنند.

کمبود جای پارک!

بیشتر مراجعان به خیابان احمدآباد و کوهسنگی فارغ از آن دسته شهروندانی که قصد خرید دارند، اغلب بیماران و همراهان بیمار هستند. همان طیفی از شهروندان که از راه دور و نزدیک به این خیابان آمده اند تا توسط پزشکان ویزیت شوند. گره‌های ترافیکی خیابان‌های محدوده عارف، پرستار و محتشمی از یک سو به بولوار کوهسنگی هم تزریق می‌شود. در این میان پارکینگ خیابان پرستار و انواع پارک حاشیه‌ای الیت هم جواب گوی نیاز شهروندان نیست. معمولا افراد بدحال باید با خودرو به بیمارستان منتقل شوند و از طرف دیگر هم ساعت‌های ملاقات در بیمارستان‌ها نیز ازدحام خودرو‌ها در این بولوار‌ها را دوچندان کرده است. همه این موضوع‌ها دست به دست هم داد تا در گزارشی میدانی این بار مشکلات بیماران و همراهان بیمار را از این زاویه رصد کنیم.

در جست وجوی یک وجب جای پارک

یکی از همشهریان در حالی که دفترچه درمانی دخترش را در دست دارد کنار بیمارستان ۱۷ شهریور ایستاده و نفس زنان با کلافگی و عصبانیت می‌گوید: «نمی دانم رنج بیمارداری را تحمل کنم یا درد خودرو سواری؛ دیگر خسته شده ام از ساعت ۷ صبح برای معاینه دختر شش ساله ام که مشکوک به بیماری هپاتیت است مراجعه کرده‌ام، ولی دریغ از یافتن یک جای پارک؛ چرا مراکز درمانی ما باید این گونه باشد؟»

این شهروند ادامه می‌دهد: «بعد از یک ساعت جست وجو، جای پارکی پیدا و به بیمارستان مراجعه کردم، اما حال که برای خرید دارو قصد سوار شدن به خودرو خود را دارم آن را پیدا نمی‌کنم.»
او ادامه می‌دهد: «اهالی و کسبه نزدیک بیمارستان هم می‌گویند که خودرو راهنمایی و رانندگی تعدادی خودرو را که جای پارک مناسبی نداشته‌اند به پارکینگ منتقل کرده‌اند. حالا من مانده ام و دفترچه بیمه پر از دارو‌های نایاب و دختر بیمارم.»

نبود پارکینگ، بی توجهی به حقوق شهروندی

خانم جوانی که خودرو خود را دوبله مقابل بیمارستان قائم پارک کرده است می‌گوید: «نبود پارکینگ یعنی بی توجهی به حقوق شهروندی. مادرم بیمار است و باید تا در بیمارستان با خودرو بیایم، اما، چون جای پارک وجود ندارد مجبور هستم ماشین را دوبله پارک کنم تا مادرم را تا داخل بیمارستان ببرم. خودم هم راضی نیستم دوبله پارک کنم، اما مجبورم به دلیل نبود جای پارک دقایقی ماشین را دوبله پارک کنم.»

اول جای پارک بعد ساخت وساز

یکی از کسبه خیابان کوهسنگی درباره ترافیک محدوده بیمارستان ۱۷ شهریور می‌گوید: «همین آمبولانس‌ها که جلوی در بیمارستان پارک می‌کنند هم اغلب عامل ترافیک می‌شوند و مدت‌ها توقف دارند.»
او ادامه می‌دهد: «بسیاری از بیماران بدحال توان راه رفتن ندارند و مجبورند تا در بیمارستان پیاده بیایند.»
یکی دیگر از کسبه در محدوده بیمارستان ۱۷ شهریور در خیابان کوهسنگی می‌گوید: «ساعت ۱۴ هر روز وقت ملاقات است. در محدوده این خیابان جای سوزن انداختن نیست و در اطراف خیابان خودرو‌ها دوبله پارک شده اند. از سوی دیگر افسر راهنمایی و رانندگی در حال جریمه خودرو‌ها به مبلغ ۴۰ هزار تومان است.»

او می‌گوید: «قبل از هر ساخت و ساز باید جانمایی برای پارک در اولویت قرار بگیرد. برای مثال این بیمارستان بیماران داخلی و خارجی فراوانی را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما همین نبود پارکینگ به معنای بی توجهی مسئولان امر به رفاه بیماران و مراجعه کنندگان به این مرکز است.»
این شهروند ادامه می‌دهد: «حوالی مراکز درمانی و بیمارستان ها، تابلو‌های بوق زدن ممنوع نصب شده است، اما همین نبود پارکینگ و ازدحام مردم باعث شده است تا رانندگان توجهی به این مسئله نداشته باشند و باعث بروز تنش‌های روانی و از بین رفتن آرامش بیماران شوند.»

وجود ۷۲۷ جای پارک الیت

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره معضل کمبود جای پارک در این خیابان‌های پرتردد شهر می‌گوید: «مبلغ ساخت برای هرجای پارک در پارکینگ‌ها به ویژه شریان‌های مهم و پرتردد شهر بسیار بالاست. هزینه ساخت هر جای پارک در پارکینگ خیابان پرستار ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و در پارکینگ خیابان آزادی ۳۰۰ میلیون تومان است.»

سید جلال الدین حسینی واعظ بیان می‌کند: «سالیانه ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از رانندگان خودرو‌ها برای پارک در پارکینگ‌های ساخته شده، دریافت می‌شود که تمامی آن صرف بخشی از هزینه‌های نیروی انسانی، بهره برداری، هوشمندسازی و تعمیر و نگهداری پارکینگ می‌شود.»
او توضیح می‌دهد: «حدفاصل میدان تقی آباد تا کوهسنگی ۳۹۵ جای پارک حاشیه‌ای وجود دارد و در حاشیه احمدآباد و تقی آباد تا فلسطین نیز ۳۳۲ پارک حاشیه‌ای تعریف شده است.»

کمبود جای پارک؛ بزرگ‌ترین معضل

شهردار منطقه یک نیز می‌گوید: «با توجه به کاربری‌های متنوع مسکونی و اداری و تجاری و درمانی در سطح منطقه یک و بافت پزشکان خیابان احمدآباد، کمبود جای پارک را‌ می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین معضل ترافیکی در این منطقه تعریف کرد.» وی می‌افزاید: «اغلب در منطقه گره‌های ترافیکی به وجود می‌آید که دلیل اصلی ایجاد آن مشکلات مربوط به پارک خودروهاست.»

کوروش باوندی بیان می‌کند: «در راستای حل این معضل، اقدامات زیادی از سوی منطقه در دست اجراست که بررسی مدیریت ترافیکی و یک طرفه کردن برخی معابر پس از بررسی سازمان ترافیک و  با نظر پلیس راهور مصداق آن است».
او با اشاره به ظرفیت پارکینگ طبقاتی خیابان پرستار با ۲۳۵ فضای پارک خودرو اظهار می‌دارد: «در عین حال اتفاقی که در دستورکار اجرا و با همکاری شهرداری همراه است؛ مساعدت شهرداری در اعطای مجوز به متقاضیان برای احداث پارکینگ هم سطح به صورت موقت است که نمونه آن در خیابان پرستار ۲ اجرا شده است.»

شهردار منطقه یک مشهد با اشاره به اینکه اجرای فاز ۲ پارکینگ طبقاتی پرستار در دستورکار قرار دارد، ادامه می‌دهد: «درخواست مطالعه و اعتبار برای این فاز انجام شده است.»
باوندی وجود معضل پارکینگ در خیابان احمدآباد مشهد را به دلیل وجود معابر اصلی شهر در منطقه یک بیان می‌کند و‌ می‌افزاید: نبود زمین بایر با مالکیت شهرداری در منطقه برای ایجاد پارکینگ طبقاتی، گرانی املاک برای تملک و وجود مراکز گسترده تجاری در این منطقه از مهم‌ترین دلایل بروز این معضل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->